Tuning
Tuning versus tuzing
U automobilů se velice často používají také úpravy, které nemají na výkon motoru či jízdní vlastnosti žádný vliv (či v horším případě vlastnosti zhoršují). Takové úpravy se někdy (s hanlivým nádechem) označují jako tuzing, jelikož někteří fanoušci tuningu tvrdí, že označení „tuning“ si zaslouží pouze úpravy směřující k vylepšení funkčních vlastností, nikoli pouze vzhledu. Jelikož jsou však vylepšení vzhledu obvykle výrazně jednodušší i levnější než funkční tuning, jsou také výrazně běžnější.
Historie tuzingu
Fenomén tuzingu se v Česku objevil pravděpodobně v 70.letech minulého století, kdy byl automobilový trh extrémně omezen a na silnicích se objevuje jen několik málo druhů vozů. Někteří z majitelů pak jako výraz touhy po odlišení začali na svoje auta montovat různé doplňky – šachovnicové samolepky na dveřích, liščí ocasy na anténách apod.
V 80. letech minulého století se fenomén začal rozšiřovat a objevovaly se i další vymoženosti jako např. kožešinový potah na volant. Kromě doplňků vizuálních vzniká i celá řada vylepšení kutilských, např. se tradovalo, že pokud se do sání motoru Š120 přidá ventilátor, motor bude lépe táhnout.
Po sametové revoluci a přechodu na tržní hospodářství se situace zásadně změnila. Dovozem ojetin se nabídka značek automobilů výrazně rozšířila a automobil se stal mnohem dostupnějším zbožím, přesto se touha po vylepšení vozu dále rozšiřovala, na což měly zřejmě vliv i filmy, ve kterých vystupují hrdinové v rychlých autech (např. Rychle a zběsile). U benzínových pump jsou běžně k dostání různé tuzingové doplňky.
Některé obvyklé tuzingové doplňky a vylepšení
- stroboskopy
- krátce blikající světla různých barev, nejčastěji se vyskytují v blinkrech či předních světlech
- LED (svítivé diody)
- obvykle modré, vyskytující se na různých místech, nejčastěji v interiéru vozidla
- neonové trubice
- montují se na podvozek, používají se k osvětlení vozovky pod projíždějícícm vozidlem
- samolepky
- na různých místech
- přítlačná křídla
- obvykle se nejedná o funkční tuning, neboť při běžných jízdních režimech neposkytují žádný dodatečný užitečný přítlak; někdy jsou dokonce montována na vozidla s přední hnanou nápravou, kde její přítlak snižují
- laděný výfuk
- jediným významným účinkem je obvykle pouze výrazné zvýšení hlučnosti
- distanční podložky
- se vkládají pod disky kol, kola se potom zdají být širší
- výkonná audiosoustava
- obvykle se montuje namísto zadních sedadel
- protažení blatníků do šířky
- umožňuje zakrýt kola rozšířená distančními podložkami
- protažení blatníků směrem dolů
- snižuje množství vzduchu pod vozidlem a tím i jeho přilnavost - pokud se jedná o protažení blatníků na přední masce. Často se však lze setkat i se zakrytováním zadní části vozidla, což způsobuje vibrace, drnčení, velmi nebezpečná úprava.
- sportovní víčka nádrže
- dodávají imitaci závodnického vozidla, inspirováno nejspíše vozidlem Audi TT
- čiptuning
- u moderních vozidel je možné přeprogramováním řídící jednotky motoru změnit chování motoru a teoreticky i zvýšit výkon (za cenu zvýšené spotřeby a rychlejšího opotřebení motoru).
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Musím všechny upozornit že tohle jsem našel a s větší částí nesouhlasím!!!